Įdomu, nors “Gala” festivalio filmai savo lygiu nė trupučio nenusileidžia tiems, kurie rodomi “Kino pavasaryje” (nenuostabu turint omenyje, kad tiek vieno, tiek kito programos sudarytojas – Edvinas Pūkšta), situacija salėje rodo kitką. 16.30 (šeštadienis) per “Išprotėjusi žemė” – užpildyta pusė salės. Tuo pačiu metu sekmadienį – irgi galima pasirinkti, kur atsisėsti. Manote, kad per “Kino pavasarį” tokiuose filmuose, tokiu metu rastumėt laisvų vietų? Va tada ir pradedi tikėti, kad žmonės ne į filmus vaikšto, bet pliusiukus dėliojasi: “Jo, tai aišku, kad buvau “Kino pavasaryje”. Bet pastarasis prasidės tik balandžio 3 d., tad kol kas visas dėmesys “Galai”.

Išprotėjusi žemė / Adama Meshuga’at (trailer’is)
Režisierius: Dror Shaul

“Išprotėjusi žemė” (iš anglų kalbos verčiant būtų “Saldus purvas”, kas suteikia daugiau peno vaizduotei) – tai kibucas. O kibucas, savu ruožtu, tai kažkas panašaus į Tarybinius “kolchozus”, tik reguliuojantis ne tik ekonominę žmonių veiklą, bet ir asmeninius gyvenimus, likimus. Kiekvienas jų turėdavo savo tvarką, tad gal todėl režisieriaus Dror Shaul matymas sukėlė tokias prieštaringas reakcijas Izraelyje. Gal ne kiekvienam būta zoofilijos aktų, savižudybių, bet tuo kinas iš dalies ir skiriasi nuo realaus gyvenimo – situacijos perspaudimu, užryškinimu. Kubicų vaikas, režisierius Dror Shaul, pasakodamas apie realiai patirtus dalykus, akcentuoja asmeninės laisvės pažeidimą, kolektyvizmo įtaką – dalykus, kurie aktualūs ne tik kalbant apie kibucus bei kolchozus. Greta šios universalios žinutės puikiai “susivalgo” kibucų autentika – vietiniai vaikų namai (vaikai auginami atskirai, kad netrukdytų tėvam dirbti) arba vaizdai, kurie įrodo, kad patarimas negražiai kalbatiems – išsiprausk burną – nėra vien skambi frazė. Greta to, puikiai veikia režiseriaus užnugaris kuriant komedijas. Nors akivaizdu, kad jam pavyko “Išprotėjusią žemę” ištraukti iš komedijos žanro (pradinis sumanymas), filmas nagrinėjantis gan skaudžias temas nėra nei liūdnas, nei depresyvus, nei dirbtinai graudinantis. Gal kiek kliūna statiška 12-mečio pagrindinio herojaus vaidyba, bet ir tai klausimas – ar tik ne todėl, kad taip puikiai akyse transformuojasi jo mamą vaidinanti aktorė – nuo beprotiškai įsimylėjusios iki beviltiškai depresuojančios? Žiūri ir čiapsi.

Seansai: Vasario 25 d. 19:00 / Vasario 28 d. 21:00

Skafandras ir drugelis / Le Scaphandre et le papillon (trailer’is)
Režisierius: Julian Schnabel

Šiek tiek slogų įspūdį paliko ši, tikrais įvykiais paremta, drama. “Donžuanas, madų žurnalo “Elle” redaktorius, po insulto tampa visiškai paralyžuotas, išskyrus vieną akį, kuri mirksi lyg sparneliais plasnojantis drugelis. Nuo šiol – tai vienintelis jo būdas bendrauti su pasauliu.” Tai, ką mes pusantros valandos matome ekrane ir yra į ekraną perkelta “Elle” redaktoriaus Jeano-Do knyga, kurią jis “parašė” unikaliuoju metodu – mirksėjimu. Tai labai “paprasta” – kai tau diktuoja abėcėlės raides, tereikia laiku mirktelėti vieną kartą, kas reiškia ‘taip’ ir tokiu būdu, raidė po raidės, parašyti žodį, frazę, sakinį, o galiausiai ir knygą. Jokių abejonių, kad tai įdomi istorija, pateikimo būdas (didelė dalis filmo matoma lyg iš herojaus pozicijų – akies), bet sunku paneigti ir tai, kad matai formą be turinio. Tikėtina, kad scenaristai padarė milžinišką darbą adaptuodami knygą filmui, bet panašu, kad didžiausias, o gal ir vienintelis, jos pačios privalumas – unikalumas, parašymo būdas. Viso filmo metu, išskyrus tam tikrus juokelius, žiūrovas yra priverstas stebėti tuos nesibaigiančiai nuobodžius mirksėjimus, pasvarstymus apie gyvenimą, vaizdus iš “ar tai gyvenimas?”, kurie turėtų sugraudinti. Deja, nei graudina, nei įstringa atmintin – dialogai, mintys, prisiminimai – visa plaukia paviršiumi. Atrodo, kad net banaliausiose melodramose sugebama įterpti porą minčių, kurios nors kelias dienas sukasi galvoje. Čia gi – tuštuma vos filmui pasibaigus. Unikalus, bet nuobodus, besikartojantis ir idėjine prasme greit iš galvos išnykstantis darbas.

Seansai: Vasario 26 d. 18:45 / Kovo 2 d. 21:10