Įspėjimas: įrašas nėra suderintas nei su Pasaulio Sveikatos Organizacija, nei su Lietuvos Respublikos Sveikatos ministerija.

*

Mano laikais to nebuvo… Pamenu kartą su porininku gavom užduotį sukurti komunikaciją saldainiui su milžiniška vitamino C koncentracija. Ir skanu, ir sveika ‘skant. Greta labiau sofistikuotų sprendimų, vienas pasižymėjo kiekvienam suprantamu paprastumu – rodyti kiek ir kokių produktų reikia suvalgyti, jog gautum tiek vitamino C, kiek jo yra taip iki šiol rinkos neišvydusiame saldainyje. Ką tokiu atveju darai? Eini į Wikipedia, susirandi Vitamino C šaltinius ir galvoji, ko vaizdavimas būtų įdomiausias (juokingiausias). Pasirinkom brokolį ir atkreipkit dėmesį (to gali prireikti), jog tai vienas geriausių vitamino C šaltiniu tarp kiek geriau žinomų vaisių bei daržovių. Idėja buvo skaidri – rodai tikrai didelį kiekį vitamino C turinčias daržoves ir klausi: ar tu mieliau suvalgytum vieną saldainį ar tris brokolio galvas?  Žinau, brokolių fanams toks klausimas gali skambėti keistai.

Su “Vytautu” viskas šiek tiek sudėtingiau.

*

[Коля возвращается в тот же день, из которого уехал, в 13 апреля 1984 года. За ним мчатся пираты, которые знают Колю в лицо, но больше о нём ничего не знают. За пиратами несётся Алиса, которая знает, что миелофон у Коли, ученика 6-го класса «В», 20-й московской школы, но она не знает Колю в лицо. Коля знает, что за ним гонятся, но не знает, что ему теперь делать.]

*

Nors TV ekranuose šiomis dienomis jau galima matyti naujuosius iPodinius “Vytauto” klipus, prisiminkim tuos, kurie padėjo “Vytauto” įvedimo kampanijai būti pripažintai geriausia rinkodaros konferencijoje “Password 2009”.

Beždžionė / Bananai / Kalcis

Sunku pasakyti, kodėl reklamos kūrėjai kalcio nutarė ieškoti bananuose. Gal todėl, kad kalcis skamba panašiai, kaip kalis, kurio bananuose iš tiesų yra? Gi jeigu toje pačioje Wikipedia ieškotumėt geriausių kalcio šaltinių, tai, suprantama, būtų paminėti pieno produktai (ypač sūris, kurio 100 g. užtikrina visą paros normą), migdolai (100 g. – 25% dienos normos). Bananai? Wikipedia tyli. Normalu – 100 g bananų tėra 1% dienos kalcio normos. Svarbiausia, jog vienas “Vytauto” serijos klipų kalba apie kalį, bet, “teisingai”, kam ieškoti kalio ten (bananuose), kur jo yra?

Kitas punktas yra kalcis ir “Vytautas”. Litre “Vytauto” yra 552 mg kalcio, kas yra tik pusė dienos normos, tad klipe skambančią frazę “Reguliariai gerdami “Vytautą” – daugiausiai naudingų mineralų turintį lietuvišką mineralinį vandenį – gausite kasdieninę kalcio normą..” reikia interpretuoti, jog reguliariai gerdami, reiškia 2 litrai mineralinio per parą. Ką “Vytautas” laiko norma mes dar prisiminsim.

Meška / Medus / Magnis

Čia sunku ką beprikišti – kūrėjai tikrai pasistengė rasti produktą, kuriame magnio pėdsakų yra, bet kiekis itin mažas (2 mg / 100 g). Litre “Vytauto” magnio yra 240 mg (dienos norma 330-420 mg), tad būtų kvaila minėti moliūgų sėklas, kurių 100 g užtikrina virš 500 mg magnio… Dar…

Višta / Grūdai / Kalis

Čia, kaip ir minėjau, atrodytų, būtų puiki proga pakalbėti apie bananus, kurie laikomi geru kalio šaltiniu, bet… Girdim apie grūdus. Ai, bet juk čia kūrybiškumas, nesikabinėkim… Bet yra kita problema – kalio litre “Vytauto” tėra 32 mg, o “Pasaulio Sveikatos Organizacija” suaugusiesiems rekomenduoja gauti apie 4000 mg, Britanijos “Food Standarts Agency” 3500 mg kalio per dieną. Tekstas klipo gale nesikeičia (“reguliariai gerdami…”), tad belieka paskaičiuoti, jog reguliarumas ką tik virto bent 100 litrų per parą. Palyginimui, 680 kg sveriantis arklys gali įsisavinti 22-45 litrus vandens. Ar mes vis dar kalbam apie keistą kūrybiškumo supratimą ar jau apie vartotojų apgaudinėjimą?

*

Man patinka McCann Erickson motto “Truth well told”. Už tai “reklamšikam” moka – sugebėjimą pliką tiesą pasakyt patraukliai. Prisimenu ir David Ogilvy žodžius “The consumer is not a moron, she is your wife”, po kurių tokie sprendimai, kaip “Vytauto” atrodo, kaip kūrybinė impotencija, nepagarba vartotojui ir, galiausiai, atviras melas, kuriuo galėtų susidomėti tam tikros institucijos. Dar kažkaip nusispjauni, kai tau kiša kone ir bene geriausią sidrą ar dažus pasaulyje bei bruka daugelio (suprask – bent dviejų) pasaulio stomotologų naudojamą dantų šepetėlį, bet kai tokia kampanija pripažįstama efektyviausia kampanija Lietuvoje…

“Vytauto” kampanijos komunikacijos ašis – sveikatai naudingi mineralai. Ir žiūrint iš šio taško, panašu, jog žmones tai paveikė. Kas paveikė? Tiesos “nedasakymas”, iškraipymas ir galiausiai – melas. Žmonės nėra medikai arba konspiracijos teorijų ieškantys individai – jeigu “Vytautas” savo vaikais besirūpinančiai mamai pasakoja apie kalcio sąsajas su stipriais kaulaus ir dantim, ji nebėgs į wiki tikrinti, kur kalcio daugiau – piene ar mineraliniame vandenyje ir kiek jo yra bananuose. O ką bekalbėt apie senąją kartą (kuri užaugo su “Vytautu”) – žiū, geria sau mineralinį net už butą nesusimokėdami, nes galvoja, jog širdį, sveikatą saugo.

Bet gal čia man tik vienam tokios “parkės”, gal kitiems (net nutolstant nuo šios kampanijos) atrodo, jog tikslas pateisina priemones? Gal nereikia išieškoti savo prekės išskirtinumo, atrasti vartotojui naudingą bei patrauklią įžvalgą – gal pakanka pasakyti “visiškai nemokamai”, o kamputyje padėti žvaigždutę, kuri veda į puslapį, kuriame parašyta, kiek kainuoja tas nemokamai? Gal vartotojas “išsidurs” ir nepastebės? O gal apgaudinėti mūsų rinkoje yra norma – juk “Vytautą” efektyviausiu pripažino kompetentinga žiūri.