Galiausiai apie mirties kėdę – taip dar prieš pasirodant rinkoje buvo pavadinta Don Chadwick ir Bill Stumpf (kompanija Herman Miller) suprojektuota ofiso kėdė „Aeron“. Idėja buvo pagaminti, kuo labiau ergonomišką kėdę – kažką kardinaliai kitokio negu egzistavo iki tol. Pagrindinis jos išskirtinumas – sėdimoji ir nugaros dalis buvo pagamintos ne iš minkštų medžiagų, bet iš sintetinio pluošto pasižyminčio lankstumu (Pellicle). Kėdė bandytojų tarpe gaudavo 8 balus iš dešimties komforto skalėje (kai 7.5 reikšdavo „lekiu pirkti“), tačiau, kai ateidavo eilė vertinti jos estetinę pusę, balai krisdavo ik dviejų, trijų. Vieni ją vadino kėde iš „Roboto policininko“, kiti pagaminta iš perdirbtų medžiagų (apie devyniasdešimtuosius tai dar nebuvo madinga), treti tiesiog mirties kėde. Tradicinis patarimas buvo aptraukti ją medžiaga, antraip jos niekas nepirks. „Herman Miller“ beliko arba nepradėti gamybos, arba patobulinti pagal specialistų patarimus, arba pasitikėti intuicija ir surizikuoti. Kompanija nutarė surizikuoti ir… Kasmet pardavimai didėjo 70-90%. „Aeron” pradėjo skinti laurus dizaino parodose, matytis TV laidose ir tapo kultine kėde. Kai žmonių po kelerių metų klausė, kaip jie vertina kėdės estetinę pusę, atsakymas buvo: 8. Tai, kas žmonėms atrodė bjauru, neestetiška, tebuvo nepažįstama, svetima – tai, prie ko reikia priprasti. Banali tiesa, jog prisibijom/vengiam to, ko nepažįstam iš ties yra banali, tačiau tiesa.
***
Tai yra Londono Olimpinių žaidynių logotipas. Prisipažinsiu, aš į jį rimtesnį dėmesį atkreipiau tik prieš kelias savaites perskaitęs mintį, jog „Londono olimpinės žaidynės dar neprasidėjusios pateko į istoriją, kaip turinčios patį kraupiausią logotipą sporto, o gal ir dizaino apskritai, istorijoje.“. Taip, jis kitoks negu dešimtys iki šiol buvusių žaliai-mėlynai-geltonai-raudonai-juodų logotipų, bet ar tai blogai? Ar po istorijos apie mirties kėdę neatrodo, kad po 3 metų šis logotipas taps tiesiog originaliu ir įdomiu, o ne keistu ir baisiu? Labai dažnai focus grupių ar tiesiog vartotojų iš serijos „Petras, kurio nuomonė dažnai būna teisinga“ vertinimas tampa svarbesniu negu kūrėjo (ir aš čia turiu omenyje ne menininką, bet žmogų į savo projektą žvelgiantį iš visų pusių – tiek meninės, tiek strateginės, tiek funkcinės), kuris į tai yra įsigilinęs nepalyginamai labiau. Vartotojas nežino, ko jis nori (nauja), jis tik žino, kas jam patinka dabar (sena).
***
p.s. Prieš kelias dienas teko matyti „Teo“ darytą tyrimą apie savanorystę. Pasak statistikos, „net 87% lietuvių mano, kad savanorystė yra gerbtina veikla, kuri duoda daug naudos visuomenei. Per paskutinius 12 mėnesių kokioje nors veikloje be jokio atlygio savo laisvalaikio sąskaita yra dalyvavę 46% Lietuvos gyventojų. Didžioji dalis jų minėjo, kad tvarkė aplinką arba kokiu nors būdu padėjo kitiems žmonėms“. O jeigu jūsų paklaustų, kiek jūsų nuomone žmonių per paskutinius metus dalyvavo savanoriškoje veikloje ar išsprūstų formuluotė „pusė Lietuvos“? Vartotojai (žmonės) ne tik nežino, ko nori, bet dar gi ir meluoja. Kodėl? Apie tai kitame įraše.
palaikantis
Kaip aiskino vienas gerbiamas psichologijos profesorius neatpazinto baime ateina pas mus is priesistoriniu laiku ir gludi genuose. Dar pirmykstis zmogus nezinodavo begti nuo dinozauro (mesedis) ar ji vytis (zoledis). Tai susije su islikimu. O skonis yra lavinamas dalykas. Dar pRymeiki dar…
Sistem
Geras straipsniukas! Tik mano nuomone logotipas kaip buvo labai prastas taip toks ir liks, nes jie nelabai galus sukelti asociacijas.
Paulius
Na, dėl Londono nelabai turiu ką pasakyti, nes jis man patinka jau dabar, tačiau… Tikrai žinau, jog jeigu ne faktas, kad darydamas šį įrašą peržiūrėjau buvusių žaidynių logotipus, tikrai nė vieno nebūčiau atgaminęs savarankiškai.
vytauc
Noriu tiesiog padėkoti. Pastaruoju metu blog’o turinio kokybė (ir taip nebuvusi žema) ženkliai šoktelėjo. Ačiū ir sėkmės autoriams.
nesvarbu
@Paulius
Patinka? Paziurek atidziau, ar tik nepamatysi ten Barto ir atsiklaupusios Lizos :)
Paulius
@nesvarbu, pats sugalvojai ar nukopijavai bajerį iš britų puslapių? :) Aš matau tik 2012, bet galima prisiminti amžių išmintį: “We don’t see things as they are, we see things as we are.” (Anais Nin).
Darius
Įdomūs straipsniai, tačiau siūlyčiau tekstą skirstyti į mažesnes pastraipas ir palengvinti skaitomumą.
nesvarbu
@Paulius,
ne pats ne pats sugalvojau:) bet tai zinant jau man 2012 nelabai ir matos :)
MZ
Darosi vis įdomiau. Laukiame tęsinio
Anonymous
jeee, Bartas ir Liza, muahahaha :)))))))
vienastoks
Vartotojai nežino, ko nori, bet puikiai atskiria, kas jiems patinka, o kas ne. Geriausias patikrinimas bus Olimpinių žaidynių atributikos pardavimo rodikliai.
Sukurti „kitaip“ nėra sudėtinga. Sukurti „kitaip ir geriau“ šiuo atveju tiesiog nepavyko, nes tai labai sunku. Šis logotipas tikriausiai iš pradžių buvo siūlytas „Post-It“ lapelių prekybos agentų susirinkimui 2012-aisiais, bet kai nepraėjo konkurso, buvo pasiūlytas sportininkams…
vienastoks
P.S. Maniau, kad tinklaraščiuose įprasta nurodyti citatos šaltinį…
Paulius
vienastoks, čia tavo nuomonė, kad nepavyko. Kažkam kažkada “nepavyko” ir su kėde “Aeron”. O Olimpinės atributikos pardavimai priklausys ne tik nuo logotipo, nors jau ir šiai dienai turim gerų žinių:
“In October 2008 it was reported that clothing branded with the logo accounted for 20% of sales at Adidas’ flagship Oxford Street store, despite occupying just 5% of floor space.”
p.s. Citata „Londono olimpinės žaidynės dar neprasidėjusios pateko į istoriją, kaip turinčios patį kraupiausią logotipą sporto, o gal ir dizaino apskritai, istorijoje.“ priklauso nezinau.lt portalo autoriui rašančiam vienastoks pseudonimu. Atsiprašau už nuorodos tekste nebuvimą.
Paulius
Plačiau logotipo ne/gerumo tema:
http://www.independent.co.uk/news/media/advertising/itrsquos-a-new-brand-day-for-uk-olympics-the-london-olympic-logo-takes-off-959147.html
Kaip ten bebūtų, žiūri į kai kuriuos olimpinių žaidinių rengėjų-pretendenčių logotipus ir jie jau šiandien atrodo, kaip padaryti pagal praeities standartus. Reikia įsivaizduoti kokia dvėseliena jie bus po 8 metų…
gato
Kažkur skaičiau, kad kilus didžiuliam nepasitenkinimui olimpinių logotipu, buvo realiai svarstomas naujo konkurso skelbimas. Nepamenu detalių. Reik pabandyt atrast tą straipsnį.
Paulius
Tai net neverta ieškoti – neabejoju, kad buvo. Kaip, kad tikrai po paskelbimo buvo pora neoficialių konkursų. Sakau, sugebėti pajausti, kas bus ok po trijų metų gali tik afygieni specai ir šiuo atveju, manau, toks darė Londono logotipą. Kitiems tereikia su juo susigyventi…
pRymeikis: Vartotojai meluoja arba ką kalba smegenys (M. Lindstromo knygos motyvais). - Dansu Dansu
[…] tęsinys temos “Vartotojai nežino, ko nori”, kurios įrašus galit paskaityti čia ir ten ir kuri baigėsi klausimu apie savanorystę Lietuvoje. Jeigu tikėt atliktu tyrimu, “Per […]
ilgius
mes savanorystės viešinimo kampanijos darbo grupėje kryžiavome ietis iki pamėlynavimo. man atrodo, kad savanoriškas darbas yra pernelyg bendras terminas. Panašiai kaip “darbas” ar “geras darbas”. Todėl uždavus klausimą “ar esi savanoriavęs” neturėsim naudongo, pritaikomo atsakymo Savanoriauti jaunimo psichologinės paramos centre ir mokykloje kartą išleisti sienlaikraštį skiriasi tiek, kiek automobilis no žaislinio automobiliuko.
paulius.rymeikis
O aš kažkurioje iš tokių grupių tepasiūliau nueiti į wiki ir pažiūrėt, kas rašoma ten:
Volunteering is the practice of people working on behalf of others without being motivated by financial or material gain. [Volunteering generally considered an altruistic activity, intended to promote good or improve human quality of life.].
Kažkaip po tokio apibrėžimo man nebekyla jokių klausimų.
Apie tai kodėl reklamos kūrybiškumo apdovanojimai nėra šventa karvė. | Dansu Dansu
[…] laimėjęs darbas, pernai net nepapuolė į “Short list”. Čia dar atmintin sugrįžta istorija apie Londono logotipą ir pradines apklausas, kuriose vos 4% pasakė, kad logotipas yra liuks, kai tuo tarpu apie 80% jo […]