Vienoje geriausių reklamos kūrėjams skirtų knygų (“Hey Whipple, Squeeze This”), jos autorius Luke Sullivan skyrių apie radijo reklamą pavadino “Radio is Hell. But It’s a Dry Hell (Some advice on working in a tough medium)”, bet taip buvo tik todėl, kad skyriaus apie viral joje nebuvo ir skambesnių antraščių nereikėjo.
Gi, kai klientas Lietuvoje tau pasako, kad reikės vìralo (skaityti, kaip srėbalo, gėralo, etc.), supranti, kad laukia ekstremalių išbandymų metas, nes teorinis šio reikalo apibrėžimas yra viena, o užsakovo požiūris į visa tai – visai kas kita (iš anksto atsiprašau žmonių kliento pusėje, kurie geriau už mane žino, kas yra vìralas, o kas ne). Paskutinis komentaras, kurį teko išgirsti šiuo klausimu buvo: “Na, tiek už vìralą mes jums tikrai nemokėsim. Mes juk galim pasiskambint ir susižinot, kiek kainuoja vìralas” (suma buvo minima 6000 Lt, o galvoje turėtas ne konkretus scenarijus, bet viral klipas iš esmės). Štai toks įsitikinimas apie viral klipus gyvuoja Lietuvoje: nufilmuoti mobiliaku ar kita nebrangia video technika, pigūs ir, svarbiausia, jog padaryti viral klipą yra tas pats, kas padaryti TV ar radijo klipą. Nuo to galima ir pradėti.
Viral (lietuviškai – virusinis) klipas nėra formatas – tai statusas, kurį jam suteikia vartotojai. Galima padaryti TV klipą, paleisti į TV ir jis bus TV klipu. Klipas tiesiog įmestas į internetą ir pa’spam’intas per turimą e-paštų duombazę arba išreklamuotas baneriais internete, netampa viral tiesiog dėl peržiūrų kiekio – viral juo padaro sužavėti žiūrovai, kurie siuntinėja nuorodą apie klipą visiems e-užrašų knygutėje esantiems draugams. IKI turėjo neprastą išsišokimą lietuviškų viral kontekste su klipu “Gėlytės policijai”, bet jo reklama baneriais populiariausiuose portaluose kėlė šypseną:
Ta pačia proga dedu vieną populiausių Lietuvoje pagamintų klipų – nepanašu, kad milijonui peržiūrų prisukti prireikė tradicinės reklamos internete:
Antra, viral nenusako klipo kainos. Pavyzdžiui, UFO Haiti http://www.youtube.com/watch?v=up5jmbSjWkw Jeigu tai būtų gražiai nupoliruota, atrodytų, kaip didžiulės kino kampanijos filmo promo. Dabar gi… 10 milijonų peržiūrų (vien youtube), bet tikrai šiek tiek daugiau negu filmuojanti muilinė. O kaip su “Still free” kampanija? Kiek kainavo išpaišyti JAV prezidento lėktuvą?
Trečia, viral neturi būti nufilmuotas mėgėjiškai. Taip, mes įpratę matyti, atrodytų, mėgėjiška technika nufilmuotus dalykus, tačiau tai tėra viena iš tokių klipų gaminimo technikų – padaryti ją realia, tikroviška – ne tokia, kaip akivaizdžiai prekių ženklų brukama reklama per TV ir tuo pačiu padaryti ją neįtikėtina (humoru, žiaurumu, etc.). Cadbury Gorilla, Sony Bravia yra puikūs viral klipų pavyzdžiai (nors nekurti specialiai būti viral), kurių sąmatos multimilijoninės. Galiausiai, kas slepiasi už tų buitinių viral klipų? Ar norit pasikviesti puikų režisierių, bet tuo pačiu sumokėti jam, kaip už viralą (“6000 Lt aš jums nemokėsiu”)? O gal viral turi daryti nevykę režisieriai – jiems “šūdinai” gaunasi natūraliai? Apačioje du “Švyturio” klipai, kurie daryti mėgėjiškai, bet tie batai atrodo perdėm nupoliruoti. Tuo tarpu klipe, kurį “Švyturio” agentūra nukopijavo, viskas iš ties kvepia autentika.
Ronaldinho “Touch of Gold” peržiūros yra keliolika milijonų (originali klipo versija išimta iš youtube), Švyturio – keliolika tūkstančių.
Na, taip, galima sakyti, kad aną klipą išveža Ronaldinho (įžymybė), bet šio bičo tikrai niekas nepažįstat – jis tiesiog demonstruoja gabumus:
Vėl gi, nežiūrėkit į tai, kiek peržiūrėjo konkrečiai šį klipą – jeigu neklystu, viso internete jis peržiūrėtas bent 500 milijonus kartų.
Redaktoriui spaudžiant, tiek šiam kartui apie tai, kas viral nėra. Kitą kartą apie tai, ko reikia norint pagaminti viral. Na, bent jau teoriškai.
pRymeikis: Kaip lietuviai vìralą virė (I dalis). » Blogorama.lt
[…] Originalus Dansu.lt turinys: pRymeikis: Kaip lietuviai vìralą virė (I dalis). […]
jj
tas viral su air force yra fake’intas perdažant tom paciom spalvom kita lektuva ir samdat statistus kareivius ir pan. Todel jo kaina yra daugiau negu didele.
gts
paskutiniam klipuke yra breakdance zvaigzde david elswhere. Taip pat, ar klipas paleistas be tikslo buti viral’u (kazka reklamuoti) gali taip vadintis?
paulius.rymeikis
Taip, žvaigždė, kuria jis tapo būtent po šio pasirodymo. Viral nėra žodis, kuris priklauso marketingui, tai statusas – kažkas, kas plinta, kaip virusas. Tai apie tai ir bus bazaras – kai padaryti reklaminį viral klipą, kad jis plistų, kaip virusas. Teoriškai, vėl gi :)
latentinis homoseksualas
kuriant konkretų švyturio “viral’ą” minėtas “originalus” klipas net nebuvo peržiūrėtas ar duotas kaip reference. ar matei beckhamą spardantį kamuolį į kašį (http://www.youtube.com/watch?v=u1WZK8zg98A)? gal nuo šito nukopijuotas? o gal nuo šito http://www.youtube.com/watch?v=MAcc8CPhlO4, nes čia irgi alus? o gal carlsbergas šitą nukopijavo nuo coke? kaip painu, tiesa, kai viską supranti paraidžiui? ką norėjau pasakyti, tai kad gal jau laikas išaugti iš tų viskas-lietuvoje-nukopijuota kelnyčių? rimčiau atrodytų šitas tikrai geras edukacinis straipsnis skirtas klientams, žodį “viralas” kartojantiems kaip mantrą.
paulius.rymeikis
l.ho, Not Perfect’ai (čia juk jų darbas šis Švyturio viral’as?) nuolat yra tie, kurie nėra matę nė vienos užsienio reklamos, bet vis padaro kažką, kas jau buvo matyta. Matai, ir kubai pas juos buvo visai apie kitką, ir alaus bačka visai ne apie tą patį, ką kiti.. Tai, žinai, aš tai imu juodu ant balto..
a) Bičas užsideda nerealius fūlės batelius ir ima nerealiai spardyti į vartus
vs
b) Bobutė/bičas užsideda nerealius kašės batelius ir pradeda nerealiai mėtyti baudas.
Tai gali būti sutapimas, tai gali būti sąmonės triukai, kai žmogus pamatęs vieną populiariausių metai atgal viralų jį pamiršta ir mintyse jį pasisavina, bet nuo to nei NP su nuolatiniais tokiais sutapimais atrodo kūrybiškesni, nei klipas man geresnis.
pRymeikis: Kaip lietuviai vìralą virė (II dalis). - Dansu Dansu
[…] Pirmoje dalyje minėtas Luke Sullivan vieną skyrių pradeda žodžiais: […]
pRymeikis: Kaip lietuviai vìralą virė (II dalis). » Blogorama.lt
[…] Pirmoje dalyje minėtas Luke Sullivan vieną skyrių pradeda žodžiais: […]
Audrius
viralas iš dalies yra ir tai (kalbu apie formą, ne filosofiją), kas natūralu/tikra, ir būtent todėl įspūdinga. tačiau anti-vaidybos plonybės lietuviams yra sunkiai pasiekiamos ir visi tie “uoooou” bei mentiniai dialogai atsiduoda netikrumu nuo pirmos sekundės. tiesa, bobutė baudas mėtė įtikinamai. tačiau dauguma geriausiu atveju prilygsta “Dar pažiūrėsim” laidos pseudo autentiškumui. deja, pas mumis vis dar imitacinė reklamos stadija.
Audrius
p.s. nerikai ant galvos galėjo tučtuojaus susisiekti su farmacininkais (vaistinėmis ar gamintojais) ir parduoti šį klipą.
Knyga: Viral Loop: From Facebook to Twitter, How Today’s Smartest Businesses Grow Themselves [2009]. « Dansu Dansu
[…] vienos rūšies aplikacijų “Facebook’e” kova bei Lietuvoje taip mėgstamais viralais apie kuriuos verta dėmesio yra ši […]